Overzicht 2e ronde sessies

Happiness at work sessies in de middag


Krijg inzichten in de geheimen van goed werkgeverschap (vanuit People Analytics) – Lieke Pijnacker & Barbara Dijkstra (Effectory)

Organisaties die luisteren naar de feedback en ideeën van hun medewerkers zijn innovatiever, wendbaarder en klantgerichter. En er zijn altijd organisaties die dit beter doen dan anderen. Effectory doet jaarlijks onderzoek onder medewerkers van ruim 800 organisaties. Met People Analytics maken wij inzichtelijk wat de beste voorspellers zijn voor goed werkgeverschap. Wat kan jij doen om tot de beste werkgevers van Nederland te behoren? Tijdens deze sessie nemen we je mee in de geheimen van goed werkgeverschap en hoe jij dit kan toepassen binnen je organisatie.


Employee Experience als middel om jouw organisatie door change te loodsen – Spencer, Maarten Raemdonck

In tijden van constante verandering en innovatie is het cruciaal voor organisaties om zich snel aan te passen, te heroriënteren of zelfs helemaal opnieuw uit te vinden. 

Een dergelijke wendbare of agile organisatie steunt boven alles op zijn mensen, die in alle lagen van de organisatie de missie, visie en purpose van de organisatie uitdragen.

Hoe neem jij je medewerkers mee in dat verhaal? Hoe raak je de juiste medewerker, met de juiste boodschap, op het juiste moment? En dat steeds opnieuw? Het team van Spencer deelt graag zijn inzichten op basis van hun werk met onder andere Ahold Delhaize, Deloitte, Total en Proximus.


Inspireren van gasten en medewerkers op de kromme wegen van gastvrijheid – Frans Goenee

Frans neemt je mee in het creatieve gedachtegoed van Anton Pieck, de eerste ontwerper van de Efteling die het Sprookjesbos zijn kenmerkende sfeer gaf. Anton Pieck had als filosofie dat er na elke kromme bocht weer een kans lag om verwondering te veroorzaken. Niet voor niks heeft het Sprookjesbos in de Efteling vele kromme wegen die steeds weer leiden tot een ander sprookje. Achter elke bocht wacht weer een verrassing.

Frans werkt 30 jaar voor de Efteling en is Inspiratiemanager Gastvrijheid. Hij deelt op geheel eigen wijze en vol passie zijn lessen, en geeft voorbeelden hoe je de essentie van deze “kromme wegen theorie” in een organisatie kan toepassen. Vanuit zijn ervaringen en kennis vertelt hij een verhaal waarin hij je meeneemt in een wereld van persona’s en klantreizen met als doel om elke dag geluksmomentjes op het gezicht van gasten en medewerkers te krijgen. Storydoing is hierin heel belangrijk. Hoe vertaal je een verhaal of concept concreet naar de werkvloer?

De presentatie van Frans zal ervoor zorgen dat je met een verfrissende blik weer huiswaarts keert!

Experiences voor Happy People @ Work – Heleen Mes

Organisaties die succesvol aan de slag willen met employee experience (de medewerkersbeleving) zullen meer aandacht moeten hebben voor de beleving die medewerkers en organisatie verbindt.
Maar welke soort experiences maken mensen gelukkig op het werk? Naast tafeltennistafels en vrijmiborrels is er nog zoveel meer! In deze workshop worden inspirerende voorbeelden gegeven en wordt ingegaan op de kracht van positieve psychologische beïnvloedingstechnieken als Priming, Nudging en Framing.   En Heleen staat ook stil bij de meest gemaakte fouten, zodat jij ze zeker niet gaat maken.

Heleen Mes is expert op het gebied van Employee Experience & Design en schreef samen met Gea Peper het boek ‘Employee Experience – Happy People, Better Business.


Aan de slag als Chief Happiness Officer (CHO) – Sofie Sun (ABNAMRO)

Sofie Sun zal haar ervaringen over het creëren en vergroten van werkgeluk bij een grote innovatieve afdeling van ABN AMRO in deze workshop met je delen.

Tegenwoordig wordt er steeds meer over het werkgeluk geschreven en gepraat, zoals:

  • Hoe werkt het werkgeluk in de praktijk?
  • Hoe pak je het aan binnen je organisatie?
  • Waar begin je mee?
  • Hoe kom je erachter wat werkgeluk voor jouw team en medewerkers betekent?
  • Welke stappen zou je kunnen nemen voor meer werkgeluk op de werkvloer?
  • Hoe communiceer je en welke communicatiekanalen zou je kunnen inzetten?
  • Hoe zit het met de evaluatie? Hoe vaak zet je hem in?

Sofie zal tijdens deze workshop haar ervaring als Happiness Activator met jou delen!

Als CHO is het van groot belang om je bewust te zijn hoe gelukkig jij bent op het werk. In het tweede deel van de workshop gaan de deelnemers samen aan de slag met hun eigen werkgeluk. Aan het einde van de sessie weet je hoe je aan de slag kunt om het werkgeluk van jou en je team te vergroten!


“Iedereen hetzelfde? Nee hoor!” – Parktheater & Lunet Zorg

Foto: Dré Didderiëns

Bij betekenisvol ondernemen staan respect voor de mens, natuur én winst gebroederlijk naast elkaar. Impact, samenwerken voor maatschappelijke winst leveren duurzame verbindingen voor de toekomst.  Vergroot de impact van je bedrijf, ervaar het gevolg winst zowel maatschappelijk als financieel. Bij millennials gaat impact boven winst. In 2025 bestaat de werkende populatie voor 75% uit deze nieuwe denkers. Kortom zinvol werken maakt je een aantrekkelijke werkgever, draagt bij aan een betere wereld, zorgt voor gelukkige medewerkers en maakt je dus toekomstbestendig.

Samenwerking tussen het Parktheater Eindhoven en Lunet Zorg leidde tot een prachtige case ‘Stedelingen’ een project dat een grote bijdrage leverde aan de inclusieve samenleving van Eindhoven. Marjon, Lea en Bernadet vertellen tijdens de workshop graag samen over de impact van betekenisvol samenwerken en presenteren een aanpak waarmee je direct in je eigen regio zelf aan de slag kunt.   

“We zijn allemaal hetzelfde ieder op zijn of haar goede manier”


Feedback is zinloos! Of toch niet?? – Martine van den Hoed, the UP movement

Een open cultuur waarin er veel ruimte is voor feedback en jezelf uitspreken is belangrijk in het vergroten van het werkplezier.

Er wordt echter veel tijd en geld besteed aan trainingen om betere feedback te leren geven, die teleurstellende resultaten opleveren. Aan het eind van de training neemt iedereen zich voor om met de feedbackregels aan de slag te gaan, maar na een paar weken is er helemaal niks veranderd.  

Waar gaat het mis? De kennis over de feedback regels, is echt niet zo moeilijk. Het is de grootste uitdaging om er in de praktijk mee aan de slag te gaan. En daar is wat anders voor nodig.

Vanuit praktijkcases en in een interactieve sessie, gaan we aan de slag met de 7 succesfactoren waarbij je wel het werkgeluk vergroot en resultaten behaalt.


Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg! -Amarant

Medewerkers in de zorg zijn in de huidige arbeidsmarkt steeds belangrijker en bepalender voor de toekomst van de zorg en zorgorganisaties. Zonder strategische aandacht voor het geluk en plezier van medewerkers, is het moeilijk voor zorgorganisaties om goede en kwalitatieve zorg te blijven leveren in de toekomst.

Paul Raaijmakers (voormalig CHO en Manager Amarant Academie) en Martijn Lunenborg (Programmamanager Werkplezier & Duurzame Inzetbaarheid Amarant) delen hun visie en ervaringen over wat er in een organisatie top down en bottom up nodig is om een optimaal klimaat te creëren voor geluk en plezier in de zorg. Hierin speelt onder meer leiderschap een cruciale rol. Maar het samen ontdekken, durven en beleven is hierbij de belangrijkste sleutel tot succes.


Met jouw talent je werkgeluk vergroten – Kathelijn Bakker

Talent is het hebben van een unieke kwaliteit, een natuurlijke aanleg. Vaak denk je bij talent aan buitensporige prestaties zoals topsporters, kunstenaars of uitvinders. Echter, iedereen heeft talenten. Je merkt dat je een talent inzet als je bepaalde activiteiten zonder moeite kunt doen en daaruit voldoening haalt. Het hebben van talent is niet genoeg. Pas als je je talenten omzet in acties in de juiste omgeving, kun je jouw talenten optimaal verzilveren. Activiteiten waarbij jij je talenten inzet in een passende omgeving, geven het gevoel van flow en vergroten jouw werkgeluk. 


Naar het overzicht van de 1e ronde Happiness at Work sessies