Overzicht Happiness at Work Sessies

Tijdens de Happiness at Work Sessies kun je ideeën opdoen van organisaties die werkgeluk al succesvol in de praktijk brengen. Of kun je kiezen voor sessies over meer specifieke onderwerpen die te maken hebben met het vergroten van werkgeluk in organisaties. Alle sessies worden één keer gegeven. Tijdens het event maak je de keuze aan welke twee sessies je deelneemt.

De sessies in de eerste ronde (start 11.35)

1. Hoe vind je jouw ikigai nu écht? – Astrid Karsten (Van Goghzaal)

Mensen zijn emotionele wezens. Hoe goed ken jij jouw binnenwereld? En die van de ander? Jezelf kennen, de ander kennen en weten welke effecten onze emoties hebben op ons gedrag, is een groot goed om tot (werk)geluk te komen. Als 50% van geluk in ons DNA zit, 10% door omstandigheden wordt bepaald en de overige 40% door ons te beïnvloeden is, dan willen we toch graag weten hoe dan?

Managementboeken staan er vol mee; wat mensen gelukkig maakt is het doen van betekenisvol werk, het volgen van je hart, het naleven van je purpose! Maar… wat als je eigenlijk helemaal niet weet wat je purpose (of ikigai) is? In deze workshop leer ik je op een eenvoudige manier het gesprek over ikigai aan te gaan én kom je zelf ook een stap dichter bij je ikigai.
Astrid Karsten is trainer en coach op het gebied van Agile en Persoonlijke Ontwikkeling. Tevens is ze co-auteur van het boek “Agile Transformeren” en bezig aan haar tweede boek over Purpose Driven Development.


2. Het loskoppelen van beoordelen en belonen geeft rust – HR Expert Bureau, Sanne Quint & Doreen van der Pols (Vermeerzaal)

Veel leidinggevenden en HR-managers kennen de wetenschappelijke onderzoeken of het boek Het nieuwe belonen van Kilian Wawoe. Ze weten dat het eerlijker en transparanter is om medewerkers gelijkwaardig te belonen. Bonussen of andere extraatjes blijken ook maar tijdelijk effect te hebben. Toch houden managers en directeuren eraan vast om lijstjes door te lopen en te zeggen: die wel, die niet. En wordt er nog enorm veel gewerkt met “Als, dan” beloningen die nog gekoppeld zijn aan prestaties en de gesprekken.
Vanuit het HR Expert Bureau werkten Sanne Quint en Doreen van der Pols bij inmiddels 50 werkgevers aan het project het nieuwe beoordelen en belonen. Dit doen ze door het uitvoeren van onderzoek en het opzetten van het nieuwe beoordelings- en beloningssysteem. In deze interactieve sessie geven ze tips hoe je dit kunt aanpakken, welke vragen belangrijk zijn om te stellen aan zowel management als de medewerkers en hoe je zelf de eerste stappen hierin kunt gaan zetten bij jouw organisatie.


3. Werkgeluk bij NN: Frank Brinkmans (Mondriaanzaal)

Frank Brinkmans is regisseur duurzame inzetbaarheid bij Nationale-Nederlanden. Hij is inhoudelijk verantwoordelijk voor deze dienstverlening naar werkgevers en vertegenwoordigt NN extern op het vlak van duurzame inzetbaarheid. De afgelopen tien jaar verdiepte hij zich met vele studies in duurzame inzetbaarheid, werkgeluk en HRM. Frank combineert zijn ruime praktijkervaring met inhoudelijk specialisme en vertaalt kennis naar de praktijk. Frank neemt jou op inspirerende wijze mee in de wereld van duurzame inzetbaarheid en werkgeluk, zowel bij NN zelf als richting werkgevers.


4. Vitaal werken aan werkgeluk bij gemeente Amsterdam : hoe pak je het aan en creëer je draagvlak en structuur? (Rembrandtzaal)

Nadine de Bree-Kisoen en Wieneke Pietersen (projectleider Bewustwording-Vitaal aan het Werk) werken bij de gemeente Amsterdam en maken werk van werkgeluk en vitaliteit. Ze delen hun ervaringen en willen vooral door  Q&A met de deelnemers in gesprek over wat er wel & niet werkt.

Drie jaar geleden werd Nadine de Bree-Kisoen door de directeur Personeel & Organisatie gevraagd om de rol van Chief Happiness Officer invulling te geven.Die rol bestond nog niet. De vraag was of zij haar kennis over wellbeing en werkgeluk wilde verspreiden binnen de gemeente en vond er een ontwikkeling plaats van een pioniersrol naar een volwaardige strategische rol.

Inmiddels met een programmateam aan de slag met werkgeluk en vitaliteit in een organisatie met 18.000 medewerkers. Waar begin je dan? Hoe creëer je draagvlak? Waar zitten de gelijkgestemden in de organisatie? Hoe neem je leidinggevenden mee?

Ben jij nieuwsgierig en heb je vragen zoek ons dan zeker op!!!


5. Geen tijd en nog minder budget? Toch kan je werken aan werkgeluk! – Tryangle, Griet Deca (Theater)

Meer en meer bedrijven willen aan de slag rond werkgeluk. Echter, het idee leeft dat werkgeluk flink wat tijd kost en nog meer geld. Dat klopt niet! Werken aan werkgeluk kan je heel anders aanpakken. Hoe? Dat ontdek je samen met Griet Deca, Chief Happiness bij Tryangle en de NN Gelukspersoonlijkheid van België. Griet werd niet voor niets gekozen tot nationale Gelukspersoonlijkheid!

Door creatief te kijken naar de realiteit en tools in te zetten die je misschien op het eerste gezicht niet meteen linkt aan werkgeluk, maak jij in een handomdraai een wereld van verschil voor jouw werkgeluk en dat van je collega’s. Oh ja, misschien nog dit: verwacht je aan een interactieve workshop met een flinke portie humor waarin ook jouw werkgeluk een ferme boost krijgt!


De sessies in de tweede ronde (start 14.25)

6. Werkgeluk bij Incotec – (Mendy Steltenpool, HR manager en werkgelukdeskundige bij Incotec Europa) (Van Goghzaal)

Waarom blijven mensen bij de ene organisatie jarenlang met volle overgave hun werk doen, en is een andere organisatie vaak de springplank naar iets beters? Of – erger nog – de plek waar ontevreden werknemers niet vertrekken om elders hun heil te zoeken, maar blijvend en collectief de cultuur negatief beïnvloeden. Iedereen weet dat binden en boeien randvoorwaarden zijn voor een langdurige en gezonde arbeidsrelaties, maar toch is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Aan de andere kant is het fenomeen life time employment misschien niet meer van deze tijd, en is er soms ook echt geen match meer tussen organisatie en medewerker. Wat te doen? En daar hebben we het antwoord: Werkgeluk. Met als voordeel dat gelukkige mensen langer leven, minder stress ervaren, minder vaak ziek zijn en meer plezier ervaren.

Mendy Steltenpool introduceerde Werkgeluk 3 jaar geleden bij haar bedrijf Incotec. In haar presentatie gaat zij niet alleen in op de belangrijkste redenen om met werkgeluk aan de slag te gaan, maar deelt ze ook praktische tips en handreikingen. Mendy publiceert regelmatig over werkgeluk en is veel gevraagd gastpreker over dit onderwerp.


7. Het einde van de pingpongtafel. De Employee Experience begint met luisteren – Arjen Swank (Effectory) (Vermeerzaal)

In de huidige arbeidsmarkt proberen organisaties wanhopig een unieke ervaring te bieden om mensen te vinden, binden en boeien. Deze employee journey kenmerkt zich in verschillende fasen, van onboarding tot ontwikkeling tot afscheid. Gedurende al deze momenten wil je als organisatie een unieke ervaring bieden: de Employee Experience (EX). Organisaties die hier op de juiste manier aandacht aan besteden zijn leukere werkplekken en duurzamer succesvol, maar ook bewezen productiever, efficiënter en klantgerichter. Medewerkers ervaren meer werkgeluk en maken hierin het verschil.

In deze workshop gaan we op zoek wat voor jullie organisatie de elementen zijn van een optimale Employee Experience. Ook leggen we uit hoe je met een effectieve manier van luisteren je organisatie hier optimaal op kan inrichten.

Arjen Swank is Sr. EX Specialist bij Effectory met 12 jaar ervaring in de wereld van HR. Hij heeft in de afgelopen jaren vele (internationale) organisaties geholpen om voor hen het optimale ‘Employee Listening landschap’ te bepalen en te implementeren. Hij is frequent sparring partner van directies en raden van bestuur op het gebied van de Employee Experience.


8. Vraag & Antwoord met de Rotterdamse Glimlach: Mitchel Viljeer (Mondriaanzaal)

Hatsjikidee! Het filmpje over de drie Rotterdammers die niet kunnen wachten om de sneeuw in hun stad op te vegen is vele malen bekeken, vertoond en gedeeld. De maker ervan is Mitchel Viljeer, ook bekend als de Rotterdamse Glimlach.

Tijdens deze sessie beantwoordt Mitchel vragen over werkgeluk bij Stadsbeheer Rotterdam. Hij gaat in op zaken als waarom het werk daar zo mooi is, hoe hij omgaat met het uiten van waardering en hoe hij zorgt voor plezier en verbinding op de werkvloer.

Hij neemt je mee hoe hij bewust kijkt naar belangrijke momenten in de reis van de medewerkers (vast contract, jubileum). Neem vooral je vragen mee voor Mitchel, want daarvoor wordt veel tijd ingeruimd. En reken erop dat je met veel energie de sessie verlaat.


9. Het goede gesprek: Over eigenaarschap, sterke kanten en waarderende gesprekken: Door Bianca Rumpen & Alex Slavenburg (Rembrandtzaal)

Vanuit het HappinessBureau werken wij voortdurend aan het in beweging brengen van werkgeluk door de Employee Experience (EX) in organisaties te verbeteren.

Eén van de meeste herkenbare onderdelen binnen de EX is de welbekende HR-cyclus en samen met de Gemeente Haarlemmermeer werkten wij aan een nieuwe werkwijze: Het goede gesprek. Basisprincipe daarbij is ‘als medewerker heb je zelf de regie over het goede gesprek’.  Daaronder ligt de sterkepuntenbenadering: doe waar je goed in bent. Natuurlijk mag er ook benoemd worden wat er niet goed gaat, maar de intentie is niet om iemand te veroordelen, maar om iemand verder te laten ontwikkelen. Dat is positief voor de medewerker én de organisatie.

Bij Het Goede Gesprek staat gedragsverandering centraal, niet het systeem of de procedure. Deze zijn uiteraard wel van belang! Tijdens de sessie vertellen Bianca en Alex over de invoering van Het goede gesprek binnen de gemeente en de opzet en effecten van de bijbehorende trainingen die door het HappinessBureau zijn gedaan. En uiteraard is er ruimte voor vragen en uitwisseling van ideeën!

De sessie wordt verzorgd door Bianca Rumpen, Adviseur leren en ontwikkelen, HRM projectmanager, bij de gemeente Haarlemmermeer en Alex Slavenburg, partner HappinessBureau.


10. Jörgen Raymann: Ga voor je P.H.D.! (Theater)

Onze maatschappij verandert. De wereld heeft behoefte aan leiders met een eigen geluid en nieuwe inzichten. Dit vraagt bovenal om zelfleiderschap en het ont­wikkelen van een visie. En visie is niet: de wereld zien zoals hij is, maar: een wereld maken zoals jij die ziet. Om dat te berei­ken moet je wel eerst weten wie jij bent en wie jij wilt zijn. In deze sessie helpt Jörgen je met humor en zelfrelativering en aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen leven de eerste stap te zetten naar een juiste mindset. Hij helpt je op weg om je ‘P.H.D’ aan The University of Life te halen. Passion, Happiness & Drive: de 3 basisele­menten voor succes en verandering.


New slide
Rabobank-Logo
logo_sparkler
hogeschool_leiden_0
lg_saxion_rgb
logo-hanze-social
hutten
Gemeente Haarlemmermeer
hr-expert-bureau
logo_gemeente_amsterdam
logo-incotec
logo-nn-social
Tryangle
energy-up-logo
Haags_Productie_Bedrijf_2019_wit
previous arrow
next arrow